Experience Marketing, B.A.

Don’t treat me like a fool

admin Sitecore

De laatste tijd moet ik vaak terug denken aan B.A. Baracus, die enorme krachtpatser uit één van mijn favoriete jeugdseries the A-team. Voor wie het niet kent, the A-team was een populaire serie uit de jaren’80 (ja inderdaad zou oud ben ik al…) over een groep huurlingen die in hun zwarte busje dwars door Amerika trekt. Onderweg helpen ze onderdrukte mensen in hun strijd tegen rijke criminelen en onderdrukkers. Onlangs kwam het overlijden van Mr. T in het nieuws, maar dat bleek gelukkig een hoax op internet. Dat is overigens niet de reden dat B.A. weer boven komt drijven. Het zijn vooral zijn “fool”uitspraken: “I pity the fool”, “Everybody knows the man is a fool”, “I ain’t gett’n on no plane, fool”, “You crazy fool!”

Waar komt die nostalgie opeens vandaan heb ik mij afgevraagd. En echt een duidelijk antwoord heb ik niet. Mogelijk komt het door de manier waarop ik de laatste tijd benaderd wordt door online marketeers en online channel specialisten als ik hun website bezoek.

Een voorbeeld: Onlangs wilde ik een spaarrekening openen voor mijn kinderen, zodat ik iedere maand wat geld naar hun rekening kan overmaken. Zoals eigenlijk altijd begin ik mijn zoektocht via Google, want in dit geval ben ik natuurlijk op zoek naar de partij die mij de hoogste rente kan aanbieden. Alle vergelijkingssites buitelen over elkaar heen, de een nog creatiever dan de andere met hun advertentie tekst. Een paar van deze vergelijkingssites bekeken en vervolgens doorgeklikt naar een bank die mij wel aansprak. Maar toen gebeurde er iets raars…

Bij binnenkomst meldde ik mij netjes bij de balie en vertelde waar ik naar op zoek was. De dame achter de balie stond mij heel vriendelijk te woord en liet mij de fantastisch lage rentestanden van hun Top Hypotheek zien. Ik probeerde nog even, ik ben op zoek naar een… Maar ik wilde vast ook wel even de briljante app downloaden (al 300.000 gebruiken hem), waarmee ik mijn maandlasten kon inzien en mijn gegevens kon wijzigen. Of wilde ik misschien nog even mijn maximale hypotheek berekenen en inschrijven voor de nieuwsbrief was ook wel heel erg handig…

Raar? Zeker, want dit verwacht je ook niet als je het fysieke kantoor binnenloopt. Helaas is dit gedrag eerder regel dan uitzondering in de online wereld. Zo ook in mijn zoektocht naar een spaarrekening voor mijn kinderen. Deze zoektocht zoals eigenlijk altijd begonnen via Google. En na het zien van een advertentie tekst, die mij aansprak, geklikt op de link naar een landingpage van de bank. Na het lezen van de informatie op de landingpage besloten om nog wat verder te kijken op de site. Eenmaal op de homepage kom ik nergens meer ingangen die passen bij mijn bezoek intentie. Wel allemaal ingangen naar producten, brochures, tools die voor mij helemaal niet relevant zijn.

Het volgende voorbeeld is zeker ook herkenbaar voor iedereen die wel eens iets online koopt. Op een zondagmiddag loop je door de online hoofdstraat op zoek naar een paar leuke sneakers. Hier en daar ga je een paar sportwinkels binnen. Je vertelt de vragende verkoopmedewerker dat je gewoon even aan het kijken bent en dat je geen hulp nodig hebt. Loop je vervolgens verder, komt die verkoopmedewerkers je overal achterna. Hij heeft de sneakers die je het laatst bekeken hebt in zijn hand en herhaalt de woorden: Kopen? Kopen? Nu extra voordelig! Korting?! Het vervelende is dat deze verkoopmedewerker dat een aantal weken volhoudt, ook als je de schoenen al lang gekocht hebt. Retargeting of Remarketing noemen ze dat.

Experience Marketing

Beste Marketeers, graag introduceer ik de term Experience Marketing: De mogelijkheid om – in het moment – data te gebruiken om relevante en waardevolle klantbelevingen (experiences) te creëren. Ook wel de heilige graal van marketing genoemd. Het gaat om de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste klant via het juiste kanaal. Tactieken die je tot je beschikking hebt, om deze data op de juiste manier te gebruiken, zijn personalisatie, a/b testing en marketing automation of engagement plannen.

Dus de volgende keer als ik een bezoekje breng aan uw online bank filiaal, laat me dan vooral uitingen, tools en informatie zien die betrekking hebben op het openen van een spaarrekening voor mijn kinderen.

Thanks for not treating me like a Fool…!

Geen idee waar of hoe te beginnen? Neem dan even contact met me op.